reklama

Speak English, please!

Privolaný taxík zastal na frekventovanom námestí. Svižne sme doň s kamarátkou nastúpili, aby neblokoval premávku. Usadili sme sa na zadných sedadlách a keď sa auto pohlo, nahla som sa k vodičovi.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (21)

„Prosím vás, po ceste by sme sa potrebovali zastaviť...“
„Speak English, please!“ prerušil ma taxikár. 
Pozrela som von oknom, aby som sa uistila, že som v rodnom meste.

S mladým mužom za volantom som prehodila pár viet. Dozvedela som sa, že pochádza z Jordánska a pracuje tu ako účtovník v zahraničnej firme. Po večeroch taxikárči. Nielen kvôli zárobku. 
„Takto mám možnosť rozprávať sa so Slovákmi, sú to milí ľudia,“ vravel.
Na otázku, či mu ako taxikárovi v Bratislave nechýba znalosť slovenčiny odpovedal, že nie. Zákazník si ho objedná cez aplikáciu, jasne vidí, kam chce dotyčný ísť.
„Okrem toho, nemám pocit, že by tu ľudia nevedeli po anglicky. Zatiaľ som sa dohovoril s každým.“
V našej krajine je tretí mesiac. Po slovensky vie povedať iba dve slová: „Ďakujem“ a „Halušky“. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Angličtina je v Bratislave pomerne rozšírená. V obchodných reťazcoch ju ovláda čoraz viac pokladníčok. Sú na ňu zvyknuté, kupujúcim odpovedajú pohotovo a v anglickom jazyku im hlásia aj sumu za nákup. Žije tu veľa cudzincov. Učitelia, manažéri, žurnalisti, robotníci, stážisti, sólisti baletu. Bývajú aj v okrajových častiach mesta. Angličtinu počuť v MHD, vo fitnes centrách aj na detských ihriskách.

Raz som nakupovala v trafike. Bola som už na odchode, keď sa otvorili dvere a do malého obchodíku sa nahrnuli kórejskí biznismeni. Boli dokonale uhladení, vyzerali akoby si odskočili z filmu. Nezdržali sa dlho, potrebovali iba cigarety. Zaplatili a o chvíľu už vychádzali von. Tete z trafiky viditeľne odľahlo. Mimovoľne sa dotkla trvalej na hlave a upravila si šatku na krku. Zarovnala výtlačky bulvárneho denníka a nahlas vydýchla. Ešteže názvy cigariet sú na celom svete rovnaké. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kedysi dávno som bola svedkom toho, ako cudzinec vysvetľoval predavačke za pultom, čo chce. Vypäl hruď a začal rozhadzovať rukami, z úst mu vychádzali nezrozumiteľné zvuky. Predavačka na neho nechápavo pozerala. Úbožiak sa začal viac snažiť. Intenzívnejšie kmital rukami a ukazoval na svoje prsia. Z úst chrlil nezastaviteľný príval cudzích slov. Nedovolil nikomu, aby vstúpil do tej scénky, bola to jeho „One man show“. Potil sa, ale neprestával. Predavačka sa na neho sústredene dívala, a potom sa jej na tvári náhle rozlial úsmev. Načiahla sa pre balenie a podala ho cudzincovi. Muž si vzácny tovar spontánne priložil k srdcu. Netušil, že raz bude musieť takto udatne bojovať o kuracie prsia. 

Monika Nagyova

Monika Nagyova

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  295
  •  | 
  • Páči sa:  2 287x

Autorka románu Sídlisko, moderátorka literárnych besied Zoznam autorových rubrík:  Úprimné pozdravy z BratislavyZo života vo firme snovDenník starej dievkyO pocitoch smrteľníkaShowbiznis je drinaČo je "in"Pribalím vás do kufra

reklama

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu