reklama

Vek ženy. Záleží na ňom?

Vždy v nedeľu ráno, ešte za tmy, veziem babku a jej kamarátky do kostola. Zbieram ich postupne, až kým nemám auto plne naložené dámami s vekovým priemerom 85 rokov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (29)

Vôbec mi nevadí, že musím skoro vstávať a zaviezť ich do domu Pánovho. Sú vráskavé a múdre, učia ma premieňať blato na kryštál. Raz sme v aute pretriasali tému veku. Zastavila som pred kostolom a dámy postupne vystupovali z auta. Opatrne, ťažko. Najskôr barle, potom nohy, ktoré viac trucujú ako poslúchajú a telo, ktoré už nie je také vrtké. Len jedna z nich ostala sedieť, aby dokončila myšlienku:
„Dnes už ženy vyzerajú tak, že nedokážeš určiť, koľko majú rokov. Moja mama zomrela na rakovinu žalúdka, keď mala štyridsať rokov. Ja som už bola dospelá. Mama nosila na hlave uviazanú šatku, bola zrobená a stará.“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vystúpila, ale vety, ktoré vyriekla zostali v aute. Panebože, jej mama zomrela v mojom veku! A ja ešte len stále čakám na svojho, nazvime ho, princa. Otvorila som okno, zaradila jednotku, chcela som tie vety rozsypať do vzduchu ako popol mŕtveho, ale nepodarilo sa. Ostali mi v hlave. Myslela som na instagramové bohyne, ktoré svojím výzorom vyrážajú okoliu dych. So štyrmi krížikmi na chrbte sa predvádzajú na mólach, či na titulných stranách časopisov. Myslela som aj na ženy z môjho okolia. Spomenula som si na svoje staršie kamarátky a sesternice, ktoré nosia šmrncovné bundičky a vlasy v cope. Keď sa smejú, iskria im oči a náušnice sa im hompáľajú na ušiach. Behajú po svete s mladistvým nádychom. Menia svoje životy a formujú ich na svoj obraz. Nenariekajú, ale berú to, čo im osud núka. Sú odhodlané a krásne. Porovnávala som ich s tou štyridsaťročnou tetou so šatkou na hlave, ktorú vlastná dcéra chodí polievať na cintorín už viac ako polstoročie. Uvedomila som si, že táto doba nielenže ženám praje, ona je pre ne stvorená. Dnešné ženy ohromujú okolie svojím zovňajškom v akomkoľvek veku. Preto je jedno, koľko majú rokov. Skutočná sila však tkvie v ich sile. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď mi moje nedeľné spolucestujúce sadnú do auta, voňajú od mentoliek. Keď sa usmejú, sú ako Mona Lisa. Ich úsmev je záhadný, chápavý, ozajstný. Je v ňom vytrvalosť, odpustenie, strata i samota. Majú dary, ktoré im nespadli z neba, pozbierali ich popri ceste životom. Na prahu deväťdesiatky vlastnia esenciu vzácnych návykov. Napriek bolesti sa vždy postavia na nohy a trápenie zacelia láskou. 

Minulý týždeň som bola u kaderníčky. Vedľa mňa sedela pôvabná žena, ktorá ešte aj s nanesenou farbou na hlave vyzerala okúzľujúco. Tak, ako v každom kaderníctve, preberali sme módu, vône, vzťahy. 
„Pred mesiacom som mala šesťdesiat rokov,“ priznala bez okolkov. 
To už bolo vážne moc. Pripomínala mi baletku. Dlhé kučeravé vlasy je padali z pliec a krehká tvár jej svietila. Vyzerala, akoby celý život chodila po špičkách. Bola bez umelých zásahov, bez najmenšieho zaváhania, bez chmár. Obklopená jemnou aurou, ktorá jej gumovala roky. 
„Čím to je, že takto vyzeráte?“
„Všetci si myslia, že sú to gény,“ zasmiala sa. „Nevylučujem to, ale gény nie sú na prvom mieste. Odjakživa som športovala, ale najdôležitejšie je nezostarnúť v mysli. Ja som sa zasekla na tridsiatke.“
Uvedomovala som si, že moja ďalšia otázka bude nemiestna. Prečo by mala rekapitulovať svoj život teraz, keď je v rozkvete? Ale premohla ma zvedavosť. 
„Ktoré obdobie ženy je podľa vás najkrajšie?“
Na chvíľu sa zamyslela.
„Neviem, každé jedno je krásne.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Rada som vás spoznala!“ zakričala mi na záver a ja som jej s penou na hlave odkývala. 
Kým čakala pri pokladni, listovala v mesačníku plnom herečiek, ktoré napriek veku, svojou vizážou predbehli mladice. Čítala si recepty na večnú mladosť a overené rady odborníčok. Keď zaplatila, časopis odložila na miesto. Pri odchode ešte rozhodila rukami a zvolala:
„Vidíte, a o mne nikto nenapíše!“ 

Monika Nagyova

Monika Nagyova

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  295
  •  | 
  • Páči sa:  2 279x

Autorka románu Sídlisko, moderátorka literárnych besied Zoznam autorových rubrík:  Úprimné pozdravy z BratislavyZo života vo firme snovDenník starej dievkyO pocitoch smrteľníkaShowbiznis je drinaČo je "in"Pribalím vás do kufra

reklama

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu